Ski Muntele Mic 1 martie 2009

19 martie 2009 Comments (0) Trasee

AvenTura Dolomiți 2008

!!! Galerie Foto – http://www.concordialugoj.ro/photogallery.php?album_id=55

A devenit deja o tradiţie în cadrul clubului că la sfârşitul lunii august începutul lunii septembrie să ne aventurăm în Alpii italieni în special în Dolomiții italieni la Cortina d’Ampezzo. Această tradiţie a fost deschisă de către membri mai ”vechi” ai clubului dar care a fost continuată în mod constant an de an de către domnul Ioan Berariu. Acum a venit şi rândul nostru să vedem aceste locuri….altele decât cele cunoscute de noi până în prezent. Aventurierii au fost: Berariu, Dorina, Geta, Gabi, Dan, Nelu, Arpi, Călin, Cosmin, Mircea,Cornelia, Jim, Roxana şi Norbert.

Duminică la ora 6 dimineaţă plecăm la drum pe ruta Lugoj – Timişoara – Cenad – Budapesta – Viena – Salzburg – Innsbruck – Bolzen – Cortina d’Ampezzo. Ne cazăm în jurul orei 19.00 la Camping Cortina care ne va fi casă pentru şase zile.

Cortina d’Ampezzo este una dintre cele mai frumoase staţiuni din Italia. Acest graţios, elegant şi extrem de agreabil oraş ne-a copleşit deplin. Atmosfera care domneşte aici este inegalabilă. Specificul zonei se reflectă cel mai bine prin multitudinea de flori colorate, prin spiritul civic alpin ce domneşte aici, unde toţi oamenii sunt cu rucsac în spate şi cu beţe de trekking în mâna, majoritatea îmbrăcaţi în portul tradiţional.

Obictivul propus este să parcurgem câte un traseu (ferrata) pe zi în jurul Cortinei.

În prima zi am ales să parcurgem ferrata Strobel, o ferrată mai uşoară din punct de vedere tehnic. Motivul este că majoritatea participanţilor nu au mai parcurs un asemenea traseu. Am fost “avertizat” de către cei care au mai fost înainte pe această ferrată că este cea mai frumoasă din cauza peisajului ce ni-l oferă. Ferrata Strobel este localizată în nordul localităţii Cortina – lângă stadion. După aproximativ o ora de urcat prin pădure şi un grohotiş foarte abrupt am ajuns la baza peretelui de unde începea ferrata. Căţărarea pe aceată ferrata se face prin alternarea de verticale de 40-60 de metri cu unele brâne orizontale. Luând altitudine priveliştea asupra Cortinei, asupra masivului Tofane devenea tot mai spectaculoasă. După trei ore şi jumătate de urcat am ajuns pe vârf. O pauză binemeritată pentu mâncare şi relxare ne stă la dispoziţie sub o vreme splendidă, fără nori, vânt sau ploaie. După aproximativ o ora hotărâm să coborâm pe un grohotiş lung până la liziera pădurii de unde ajungem în parcarea stadionului unde am lăsat maşinile.

A doua zi ne propunem un traseu în zona Tre Cime Di Lavaredo. Plecăm la prima oră spre lacul Misurina unde facem un mic popas. Imortalizam împrejurimile, cumpărăm câte ceva de la magazinele specializate în echipamente de munte şi plecăm mai departe. Drumul devine tot mai sinuos cu pante tot mai accentuate. După ce plătim 20 de euro (drum privat) pentru 6 km, ajungem într-un loc foarte sus (l-aş compara cu Bâlea Lac) unde parcăm maşinile. Ne echipăm repede şi plecăm pe o potecă însoţiţi de mii de turişti. Sunt uimit de numărul mare de turişti care parcurg acest traseu. Domnul Berariu ne lămureşte şi ne explică că în această regiune sunt foarte multe trasee şi că majoritatea turiştilor optează pentru un traseu de tracking. După 30 de minute ajungem la intrarea în traseu. Astăzi optăm să facem un traseu până pe vârful Paternkofel (M Paterno) -2700 m care continua spre cabana Locatelli. Această ferrată este de fapt o veche potecă de armata pe care o parcurgem de la un capăt la altul intrând şi ieşind prin nenumărate tunele şi balcoane. După aproximativ 2 ore ajungem pe vârful Paternkofel. De aici ne aşteaptă o caborâre până la refugiul Locatelli de unde în aproximativ 2 ore ajungem înapoi la maşini.

A treia zi este programată ferrata Punta Ana. Travesăm Cortina spre vest şi ne îndreptăm spre pasul Falzarego spre cabana Dibona. De aici se pot parcurge nenumărate trasee în zona Tofana (Mezzo şi Rozes). De la cabana Dibona urcăm la cabana Pommedes de unde începe traseul Punta Ana. Prima parte a traseului este foarte spectaculoasa, apoi nivelul tehnic crește. Traseul are câteva pasaje dificile dar în acelaşi timp foarte interesante. Vremea devine tot mai nehotarata astfel încât hotărâm să nu mai continuăm spre vârful Tofana di Mezzo ci să caborâm pe alt traseu la cabana Pommedes de unde ajungem înapoi la cabana Dibona.

Poezie:

să spui lumii întregi
îţi doreşti.

O dată în viaţă
pe via ferrata să mergi,
floare de colţ să vezi,
prieteni din străini să îţi faci;
la cort să stai,
aer curat să respiri
peisaje de vis să admiri.

N.R. Iubitori de munte, indiferent de vîrstă, sex, orientare politică, dacă vi se
oferă şansa unei aventuri în Dolomiţi, nu ezitaţi şi nu veţi regreta!